کودکان باید روی رویاهایشان کار کنند نه در مزارع



سازمان بین‌المللی کار در سال ۲۰۱۹ صدمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد. سازمان جهانی کار در این صد سال در جهت بهبود عدالت اجتماعی و اشاعه کار شایسته فعالیت کرده است. با این حال هنوز ۱۵۲ میلیون کودک در سراسر دنیا مجبورند کار کنند.کار کودکان تقریبا در تمامی بخش‌های اقتصاد وجود دارد اما تقریبا از هر ۱۰ کودک کار ۷ کودک در مزارع کشاورزی کار می‌کند.
دوازدهم ژوئن امسال روز مبارزه با کار کودکان بود. این روز فرصتی است که به ما یادآوری می‌کند که به کار واداشتن کودکان یعنی زیر پا گذاشتن حقوق بنیادی کودکان. با این که در سال ۱۹۸۹ کنوانسیون حقوق کودکان به تصویب سازمان ملل رسید اما کار کودکان هنوز در سطوح مختلف در سرتار دنیا باقی است.

به گزارش اطلس مردمان و کشورها بنا بر آماری که در سال ۲۰۱۶ گرفته شده امروزه ۱۵۲ میلیون کودک ۵ تا ۱۷ ساله در سراسر دنیا کار می‌کنند. ۷۳ میلیون نفر از این تعداد کاری انجام می‌دهند که برای سلامتی‌شان مضر است. ۴۸ درصد از جمعیت کودکان کار بین ۵ تا ۱۱ سال سن دارند. سنی که برای کار خیلی زود است. ۲۸ درصد بین ۱۲ تا ۱۴ ساله‌اند و ۲۴ درصد بین ۱۵ تا ۱۷ سال سن دارند. ۵۸ درصد از کودکان کار، یعنی ۸۸ میلیون نفر آنها پسر و ۴۲ درصد باقی‌مانده یا ۶۴ میلیون نفر دیگر دخترند.
در سطح محلی در قاره آفریقا یک کودک از هر پنج کودک، یا به عبارت دیگر ۱۹ درصد کودکان کار می‌کنند. این پدیده شرم‌آور در این قاره از هر جای دیگری بیشتر به چشم می‌خورد. بعد از قاره آفریقا منطقه آسیای شرقی است که در آن ۷،۴ درصد از کودکان بجای رفتن به مدرسه کار می‌کنند. بعد از آن قاره آمریکا است با ۵،۳ درصد و پس از آن اروپاست با ۴،۱ درصد و سپس دولت‌های عربی  قرار دارند با ۲،درصد جمعیت کودکان کار به نسبت کل جمعیت.
در سال ۲۰۱۲ در حدود ۱۶۸ میلیون کودک در سرتاسر دنیا مشغول به کار بو دند. این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱۵۲ میلیون نفر رسید.پیشرفت حاصل شده در این عرصه قابل چشم‌پوشی نیست اما آمارهای موجود همچنان نگران‌کننده است.


کار کودکان پدیده‌ای است که در چرخه پایان‌ناپذیر فقر دائما تکرار می‌شود. وقتی کودکان در فقر به سر می‌برند از داشتن مهارت‌ها و تحصیلات لازم برای بهبود آینده خود محروم‌اند. کار کودکان حقوق بنیادی کودک را که در کنوانسیون تصویب شده در سال ۱۹۸۹ را مورد تهدید قرار داده مانع بزرگی در جهت نیل به توسعه پایدار است. تا وقتی که استثمار کودکان ادامه پیدا کنند کشورهای فقیر توسعه پیدا نکرده و نمی‌توانند چشم‌انداز امیدبخشی به مردم خود ارائه دهند.


بانو جمیل خرازی، موسس و مدیر بنیاد توس، انسانی خیر و نوعدوست، مدافع حقوق بشر و حق آموزش،  از سال 1999 که توسط مدرسۀ کندی دانشگاه هاروارد  به عنوان فرستادۀ دانشگاه هاروارد در خاورمیانه انتخاب شد همچنان به فعالیت مشغول است. بانو خرازی در طول فعالیت های پر بار خود فرصت های تحصیلی بسیاری را برای کودکان و دانش آموزانی که زندگی شان از منازعات مسلحانه و جنگ آسیب دیده بود فراهم نموده است.
 


No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...