روز جهانی حیوانات

 


هر ساله در روز ۴ اکتبر روز جهانی حیوانات جشن گرفته می‌شود. هدف از این روز جلب توجه دولت‌ها و همچنین شهروندان به اهمیت مراقبت از زندگی حیوانی است. حیوانات از هر نوعی که باشند، حیوانات خانگی یا وحشی یا حیواناتی که در مزارع آنها را پرورش می‌دهند، لایق رفتار بهتری از جانب انسان‌ها هستند.

احترام به زندگی حیوانات وحشی به عنوان مثال به معنی احترام به محیط طبیعی زندگی آنهاست. احترام به زندگی حیوانات خانگی به معنی فراهم کردن شرایط مناسب برای آنها و رها نکردن‌شان است.

و در آخر، بهبود شرایط زندگی و کشتارگاه حیواناتی که در مزارع پرورش داده می‌شوند یکی از مسائل مهم مورد امروز است.


 

مدافعان حقوق حیوانات در سرتاسر دنیا امروز را جشن می‌گیرند. فکر روز جهانی حیوانات را نخستین بار هاینریش زیمرمن، فعال حیوانات و ویراستار مجله انسان و سگ مطرح کرد. انتخاب این روز برای حیوانات نخستین بار در کنگره بین‌المللی حفاظت از حیوانات در فلورانس ایتالیا در ۸ ماه می ۱۹۳۱ اتفاق افتاد. در این کنگره روز چهارم اکتبر را بخاطر بزرگداشت فرانسیس اسیس، پدر روحانی اکولوژی و زندگی حیوانات انتخاب کردند. وی معتقد بود که حیوانات نیز همچون انسان مخلوقات زنده خداوند هستند. وی حیوانات را برادر انسان می‌دانست. از نظر فرانسیس اسیس حتی یک کرم خاکی نشانه اراده مقدس الهی است و باید از آن مراقبت کرد. به این خاطر است که او را همچون نخستین مدافع حقوق حیوانات در نظر می‌گیرند. 


چهارم اکتبر روزی است نمادین برای آگاهی‌رسانی درباره مشکلات حیوانات و جلب توجه و حمایت عمومی برای جلوگیری از رنج حیوانات. این روز روزی برای تمامی حیوانات، خانگی و وحشی است. اما فراتر از این روز سازمان ملل متحد در طول سال برنامه‌هایی در جهت حفاظت از محیط زیست و زیستگاه طبیعی حیوانات به انجام می‌رساند.

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...