زنان و فوتبال: بهبود نقش زنان در ورزش



معمولا در روز جهانی زن صحبت از راه‌های بهبود وضعیت زنان می‌شود.فوتبال ورزشی است که زنان موفق شده‌اند در سال‌های اخیر از موانع مهمی بگذرند اما برای رسیدن به برابری جنسیتی در در تمامی ورزش‌ها نیاز به کارزارهای دیگری هست.
ورزش دنیایی است که مردان در آن اهمیت بیشتری دارند و در رسانه‌ها کمتر از هماوردان زن آنها صحبت می‌شود.
فوتبال زنان تقریبا هم‌زمان و در همانجایی که فوتبال مردان آغاز شده بود آغاز شد، یعنی در انگلستان و فرانسه. آغاز محبوبیت فوتبال زنان سال‌های ۱۹۲۰ و نخستین بازی بین‌المللی میان دو کشور فرانسه و انگلیس در سال ۱۹۲۰ بود. حدود ۲۵ هزار نفر برای تماشای این بازی به منچستر رفتند.
تا سال ۱۹۶۸ وضع فوتبال زنان دائما در حال تغییر بود. تا آن موقع هنوز فدراسیون جهانی فوتبال زنان را به رسمیت نشناخته بود و از این رو برای زنان ممکن نبود بتوانند وارد مسابقات رسمی شوند.

پس از چند دوره بازی‌های غیر رسمی، از جمله مسابقات جهانی ۱۹۷۰ فوتبال زنان سرانجام توسط نهادهای ورزشی رسمیت یافت. در سال ۱۹۸۲ فدراسیون فوتبال اروپا نخستین دور از مسابقات اروپایی زنان را افتتاح کرد و ۹ سال پس از آن فیفا نیز همین کار را کرد. گنجاندن فوتبال زنان در فهرست بازی‌های المپیک سال ۱۹۹۶ سرانجام به معنای رسمیت یافتن ورزشی شد که برای مدتی طولانی به آن بهایی داده نمی‌شد.
توپ طلائی، که در سال ۱۹۵۶ به ابتکار مجله فرانس فوتبال پایه‌گذاری شد مهم‌ترین جایزه بین‌المللی است که یک بازیکن فوتبال می‌تواند به آن دست یابد. این جایزه پیشتر به بازیکنان افسانه‌ای فوتبال نظیر میشل پلاتینی، کریستیانو رونالدو و لیونل مسی تعلق گرفته است. با این حال تا سال ۲۰۱۸ این جایزه هنوز به هیچ بازیکن زنی تعلق نگرفته بود. در سوم دسامبر سال ۲۰۱۸ آدا هگربرگ نروژی نخستین زنی بود که برنده توپ طلائی شد. این تصمیمی بود که اهمیت نمادین فوق‌العاده‌ای داشت.

ورزش دنیایی است که به ما شور و هیجان می‌بخشد، ولی سهم مردان و زنان از این شور و هیجان می‌بایست برابر باشد. زنان در سال‌های اخیر موفق شده‌اند نقش نادیده گرفته شده‌ خود را در ورزش فوتبال و ورزش‌های دیگر بازیابند، اما برای رسیدن به برابری جنسیتی واقعی در ورزش همچنان موانع زیادی در پیش است.

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...