روز جهانی اقدام برای سلامت زنان


نابرابری‌های جنسیتی پدیده‌ای است که می‌توان آن را در همه حوزه‌ها مشاهده کرد: در خانه، محل کار و غیره. حتی در مورد سلامت نیز نابرابری جنسیتی خود را نشان می‌دهد. ۲۸ دی ماه روز جهانی اقدام برای سلامت زنان است.این روز که نسختین بار در پنجمین نشست بین‌المللی درباره سلامت زنان در کاستاریکا در سال ۱۹۸۷ نام‌گذاری شد، به اقدام برای کاهش مرگ و میر و بیماری مادران اختصاص داشت. این روز در سال‌های بعدی بیشتر به مسائل دیگری از قبیل مشکلات زنان در دسترسی به خدمات درمانی باکیفیت معطوف گشت. دسترسی به خدمات درمانی با کیفیت یکی از حقوق زنان در نظر گرفته می‌شود. در شرایط کنونی زنان با مشکلات اقتصادی، جنسیتی، فرهنگی و سیاسی مختلفی دست به گریبانند: سن و سال، وضعیت اقتصادی، عادات و رسوم، ریشه‌های قومی، دسترسی ناکافی به آموزش و اطلاعات، قانون‌گذاری‌های نادرست و غیره همگی عواملی‌اند که دسترسی زنان به خدمات درمانی با کیفیت را محدود می‌کنند.
موسسه پلان اینترنشنال، موسسه‌ای که هدفش حفاظت و دفاع از حقوق کودکان در سراسر دنیا است به مناسبت این روز گزارشی منتشر کرده که در آن به سلامت عادت ماهانه زنان پرداخته است؛ واقعیتی است که بیش از دو میلیارد زن در سراسر دنیا به طور ماهانه با آن مواجه‌اند و برای بسیاری از آنان عامل شرم و سکوت است.

بر اساس یکی از گزارش‌های سازمان ملل یک دختر از هر سه دختر در جهان اطلاعاتی در مورد عادت ماهانه ندارد و ۴۸درصد از دختران در ایران و در ۱۰ درصد از دختران در هندوستان تصور می‌کنند که عادت ماهانه نوعی بیماری است.
در میان موانع زیادی که زنان و دختران در کشورهای در حال توسعه در دوره عادت ماهانه با آن مواجه‌اند دسترسی به محصولات بهداشتی از موانع اصلی است. علاوه بر این، پرس و جو در این باره برای بسیاری از این دختران تابوست.به عنوان مثال سنت «چوپادی»، که در آن دختران و زنان را در دوران عادت ماهانه در کلبه‌هایی زندانی می‌کنند، هنوز در برخی از قبایل نپال انجام می‌شود. 

علاوه بر این، خیلی از آن‌ها در این دوره‌ها از انجام برخی از فعالیت‌ها مانند عبادت یا آشپزی، منع می‌شوند و بسیاری از آنان به قادر به رفتن به محل کار نیستند و به امکانات بهداشتی دسترسی ندارند.
علاوه بر مشکلات درآمدی که این موانع برای زنان ایجاد می‌کنند، دختران نیز در مدرسه بعد از دوره بلوغ با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. مدارس به ندرت به توالت‌های تمیز و امن و دارای آب تمیز مجهزند و همین باعث می‌شود که بسیاری از دختران در دوره عادت ماهانه نمی‌توانند به مدرسه روند. حتی در مواردی برخی از آنها به طور کامل مدرسه را رها می‌کنند و ترک تحصیل باعث عدم امنیت اقتصادی منجر شده و در مواردی به ازدواج زودرس منجر می‌شود.
هزینه‌های بالای این محصولات و دسترسی ناکافی دختران و زنان را مجبور به استفاده از روش‌های بهداشتی دیگر می‌کند؛ از قبیل استفاده از تکه‌های لباس، برگ‌های خیس، علف، ماسه و روزنامه که اغلب موجب عفونت می‌شوند.
هر روز بین‌المللی اختصاص یافته به زنان مانند ۸ مارس، ۲۵ نوامبر، روز مقابله با خشونت علیه زنان و غیره، فرصتی است برای جلب کردن توجه جهانیان به مسائل زنان، مسائلی که  غالبا در روزهای دیگر سال به فراموشی سپرده می‌شود. روز ۲۸ ماه می که از همه این روزها ناشناخته‌تر است فرصتی است برای برجسته ساختن موانعی که بر سر راه دسترسی زنان به خدمات بهداشتی وجود دارد.

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...