زنان تاریخ‌ساز: سوزان آنتونی



سوزان برونل آنتونی (۱۹۰۶-۱۸۲۰) فعال حقوق شهروندی و همچنین از فعالان سرشناس حق رای برای زنان بود.
سوزان در ۱۵ فوریه سال ۱۸۲۰ در وست گرو ماساچوست متولد شد. والدینش در تربیت فرزندان‌ سخت‌گیر بوده و همچنین روشنفکر و خواهان الغای برده‌داری بودند.
سوزان از همان سنین پایین استعداد تحصیلی خیلی خوبی از خود نشان داد. وقتی یکی از معلمانش بخاطر جنسیّت او از آموزش ریاضی به سوزان امتناع کرد پدر سوزان تصمیم گرفت تحصیل دخترش را در منزل ادامه دهد. سوزان از ۱۶ سالگی، یعنی از سال ۱۸۳۷ وارد فعالیت‌های دفاع از حقوق شهروندی شد و در همان سال عریضه‌ای علیه برده‌داری تحریر کرد. او در سال ۱۹۳۷ برای تحصیل به فیلادلفیا رفته بود که یک بحران مالی گریبان خانواده‌اش را گرفت و سوزان ناچار شد به خانه برگردد.
در سال ۱۹۳۹ خانواده سوزان به نیویورک مهاجرت کرد و سوزان برای کار و کمک مالی به خانواده منزل را ترک کرد. در سال ۱۸۴۶ به عنوان مدیر مدرسه انتخاب شد و در همین دوره بود که نخستین مبارزه‌ فمینیستی خود را برای دستمزد برابر مردان و زنان در مشاغل انجام داد.

سوزان در سال ۱۸۳۹ آموزش را رها کرده و همزمان در جلسات انجمن اعتدال، انجمنی مخالف مصرف الکل، شرکت میکند. در همان سال به ریاست انجمن دختران اعتدال انتخاب می‌شود. در همان دوره، متاثر از سوزی استون، فعال فمینیست، تصمیم می‌گیرد زندگی خود را وقف مبارزه برای حقوق زنان کند. سپس همراه با دوست فمینیست دیگرش به نام الیزابت کدی استنتن برای ارائه سخنرانی درباره برابری جنسیتی رهسپار کشورهای مختلف اروپایی شد. در سال ۱۸۵۶ به انجمن ضدبرده‌داری آمریکا پیوست.
سوزان آنتونی در کنار الیزابت استنتن


در اول ژانویه سال ۱۸۶۸ هفته‌نامه‌ای به نام انقلاب را تاسیس کرده و مطالب آن را وقف دفاع از حقوق زنان و آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و همچنین حق رای می‌کند. علاوه بر این‌ها از حق داشتن دستمزد برابر مردان و زنان در مشاغل یکسان، حق طلاق زنان و حق زنان برای امتناع از رابطه جنسی با همسرانشان دفاع می‌کند. وی در سال ۱۸۶۹ همراه با الیزابت استنتن انجمن ملی رای زنان را تاسیس می‌کند که هدفش دفاع از حق رای زنان است. سوزان آنتونی به عنوان نخستین معاون این انجمن و سپس در سال ۱۸۹۲ به عنوان رئیس این انجمن انتخاب می‌شود.
سوزان در ۱۸ نوامبر سال ۱۸۷۲ به خاطر این‌که سیزده روز زودتر از موعد مقرر در انتخابات ریاست جمهوری رأی داه بود بازداشت می‌شود. در دادگاه از خود دفاع می‌کند اما علیرغم دفاعیاتش به پرداخت ۱۰۰ دلار جریمه محکوم می‌شود. در همان جلسه دادگاه به قاضی می‌گوید که حاضر نیست حتی یک پنی از این مجازات ناعادلانه را بپردازد.
سوزان در اواخر عمر به مناطق دیگر ایالات متحده و به اروپا برای ارائه سخرانی سفر می‌کند. علاوه بر این تلاش می‌کند انجمن‌های مختلف دفاع از حق رأی زنان را به هم نزدیک کند. همچنین کتابی با موضوع تاریخچه حق رأی زنان را منتشر می‌کند. وی در سال ۱۹۰۰ یعنی در سن ۸۰ سالگی از فعالیت‌های خود کناره‌ می‌گیرد.
سوزان آنتونی در ۱۳ مارس سال ۱۹۰۶، ۱۴ سال پیش از آنکه مجلس قانون‌گذاری ایالات متحده حق رای زنان را تصویب کند در اثر ناراحتی قلبی و ذات الریّه درمی‌گذرد. نام او در تالار مشاهیر زنان ثبت شده است.

*

در سرتاسر دنیا، خیّرین و مدافعان حقوق زنان به سختی برای بهبود برابری جنسیتی در حال تلاشند. لیدی جمیل خرازی، هنرمند، فعال حقوق زنان و انساندوست ساکن لندن یکی از آنان است.
 لیدی خرازی  موسس و مدیر بنیاد توس و در حال حاضر از خیّرین ممتاز دانشگاه آمریکایی افغانستان و همچنین و تهیه کننده ارش فیلم پولان دیوی است. یکی از آخرین پروژه های ایشان تهیه فیلمی درباره پولان دیوی، ملکه راهزنان هند بوده است. این فیلم درباره زندگی پر فراز و نشیب زنی است که مورد ظلم و ستم و تعرض جامعه مردسالار هند قرار گرفته و خود بدل به راهزن می شود اما در ادامه زندگی خود را وقف مبارزه برای حقوق زنان در سیاست می کند.

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...