زندگی فعالان حقوق زنان در افغانستان در خطر



روز شنبه یازدهم ماه می مینا منگل فعال حقوق زنان به دست دو فرد موتورسوار در حومه کابل به قتل رسید. هر چند هنوز انگیزه اصلی قتل وی مشخص نشده اما این قتل در حالی اتفاق می‌افتد که امنیت فعالان فمینیست افغانستان به طور فزاینده‌ای در خطر است.
مینا منگل پیشتر مجری تلوزیون بود که بعدتر به عنوان مشاور کمیته فرهنگی پارلمان انتخاب شده بود. مینا در ساعت ۷ صبح روز شنبه در مسیر رفتن به محل کار به قتل رسید.
مینا منگل اخیرا در فیسبوک خود گفته بود که پیامهای تهدیدآمیزی دریافت کرده است. وزمه فروغ، یکی دیگر از فعالان حقوق زنان به خبرگزاری‌ها گفته است که مینا منگل «تهدید شده بود اما ایمانش به خدا محکم بود و معتقد بود که یک زن قدرتمند نباید ترسی از مرگ داشته باشد»

این قتل در میان دوستداران و همکاران مینا خشم و نگرانی ایجاد کرده و به انتشار پیام‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی دامن زده است.
شگوفه نورزی، از اعضای پارلمان گفته است که «این قتل یکی از مجموعه بلند زن‌کشی‌هایی است که در افغانستان اتفاق می‌افتد: فرخنده را زنده آتش زدند، بی‌بی مهسا را دزدیده، به او تجاوز کرده و کشتند، بینی بی‌بی عایشه را بریدند، زنانی را سنگسار کردند و حالا ۹ گلوله به مینا منگل شلیک کردند.»
این مجری و خبرنگار سابق پشتو زبان به خاطر آنکه در سال ۲۰۱۷ علیه ازدواج اجباری، و از جمله ازدواج خودش، موضع گرفت شناخته و معروف شد. بعد از آن بود که به عنوان مشاور کمیته فرهنگی پارلمان انتخاب شد.


دومین کشور خطرناک برای زنان

از سال‌های ۲۰۰۰ به این طرف در افغانستان به تعداد زیادی از روشنفکران زن و زنانی که پست‌های عمومی دارند حمله شده و تعداد زیادی از آنان کشته شده‌اند. در بعضی موارد این کار گروه‌های محافظه‌کار افراطی است، اما در موارد دیگر این قتل‌ها کار طایفه‌ها و اقوام قربانیان است. 

وضعیت خبرنگاران در افغانستان بهتر از قبل نیست. در سال ۲۰۱۸ سازمان خبرنگاران بدون مرز این کشور را خطرناک‌ترین کشور برای این حرفه دانست. فقط در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۸ خبرنگار در این کشور کشته شدند.
بر اساس رده‌بندی بنیاد رویترز، افغانستان دومین کشور خطرناک برای زنان است. زنان افغانستان همزمان قربانی درگیری‌های موجود در کشور و خشونت خانگی‌اند. متاسفانه به نظر نمی‌رسد که این وضعیت در حال بهبود باشد:  طالبان در حال مذاکرده برای رسیدن به یک توافق سیاسی اند و احتمال بازگشت آنها به قدرت وجود دارد.

امروزه، خشونت علیه زنان و دختران یکی از رایج‌ترین و مخرب‌ترین موارد نقض حقوق بشر در جهان است. در عین حال به خاطر شرم و ترس و مواردی از این قبیل، خشونت علیه زنان جزو آخرین مواردی است که گزارش می‌شود.

در سرتاسر دنیا، خیّرین و مدافعان حقوق زنان به سختی برای بهبود برابری جنسیتی در حال تلاشند. لیدی جمیل خرازی، هنرمند، فعال حقوق زنان و انساندوست ساکن لندن یکی از آنان است.

 لیدی خرازی  موسس و مدیر بنیاد توس و در حال حاضر از خیّرین ممتاز دانشگاه آمریکایی افغانستان و همچنین و تهیه کننده ارش فیلم پولان دیوی است. یکی از آخرین پروژه های ایشان تهیه فیلمی درباره پولان دیوی، ملکه راهزنان هند بوده است. این فیلم درباره زندگی پر فراز و نشیب زنی است که مورد ظلم و ستم و تعرض جامعه مردسالار هند قرار گرفته و خود بدل به راهزن می شود اما در ادامه زندگی خود را وقف مبارزه برای حقوق زنان در سیاست می کند.

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...