الا صالح: زنی که بدل به نماد انقلاب سودان شد


ماجرا از عکسی شروع شد که هشتم ماه آوریل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این عکس زنی را می‌بینیم که لباسی سپید بر تن دارد، روی سقف اتوموبیلی ایستاده، با انگشتی که رو به آسمان است جمعیت را خطاب قرار داده است.
از آغاز تظاهراتی که در به سقوط عمر البشیر انجامید، زنان سودانی در قلب این اعتراضات حضور داشته‌اند. هر هفته هزاران زن در خیابان‌های خرطوم راهپیمایی می‌کنند. یکی از این زنان پس از انتشاری عکسی در شبکه‌های اجتماعی بدل به نماد این کشور شده است.
این زن الا صالح نام دارد. الا صالح سمبل هزاران زن سودانی است که در کشوری که حتی پوشیدن شلوار برای زنان دردسر‌آفرین است، برای به دست آوردن حقوق خود به خیابان‌ها آمده‌اند. 

الا صالح دانشجوی رشته معماری در دانشگاه بین‌المللی سودان در شهر خرطوم است. او می‌گوید: «زنان سودان در رویدادهای کنونی نقش فعالی دارند. و حالا برای آنکه در سیاست‌های سودان نقش‌آفرین باشند باید موضع بگیرند.». این زن که پس از معروف شدن بارها تهدید به مرگ شده می‌گوید که «نمی‌توانند او را به زور ساکت کنند». او  اخیرا در توئیتی گفته است: «تیر کشنده نیست. این سکوت مردم است که کشنده است. من از زنان سودانی می‌خواهیم که در ابعاد وسیعی به خیابان‌ها بیایند.».

زنان سودانی علاوه بر برقراری دموکراسی خواهان حقوق بیشتری‌اند. آنان تا پیش از این در جامعه سودان به طور روزانه مورد سرکوب و تبعیض قرار دارند. خیلی‌ها امیدوارند که حضور زنان در اعتراضات این کشور در نهایت به مردان بفهماند که شایستگی زنان برای به عهده گرفتن مسئولیت‌های بزرگ در جامعه سودان کمتر از مردان نیست.
پیش از آن‌که در این تظاهرات خواست استعفای عمر بشیر مطرح شود حضور معترضان در آغاز مربوط به تصمیم دولت در سه برابر کردن قیمت نان آغاز گشت. به گفته یک مقام رسمی، از ماه دسامبر تا به امروز ۴۹ نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند. سازمان‌های غیردولتی رقم بالاتری را تخمین می‌زنند.

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...