زنان، پیشقدم مبارزه با آلودگی هوا



شای جینگ(متولد ۱۹۷۶) خبرنگار و فعال محیط زیست، توسعه پایدار و مبارزه با آلودگی هواست. وی در ۱ ژانویه سال ۱۹۷۶ در شهر لینفن در جنوب غربی ایالت شانکسی چین متولد شد. وی در موسسه راه‌آهن شانگشا در ایالت هونان به مطالعه رشته حسابدار ی پرداخت. در دوران تحصیلش روزی به یکی از مجریان برنامه‌های رادیویی مورد علاقه‌اش نامه ‌ای نوشت و از وی خواست برای تحقق رویایش که اجرای برنامه‌های رادیویی است کمکش کند. این نامه باعث شد که برای انجام مصاحبه از شای جینگ دعوت شود. 

وی در سال ۱۹۹۵ در رشته تحصیلی خود فارغ‌التحصیل شد و کار در رادیو را آغاز کرد. پس از سه سال تحصیلاتش را در رشته تولید تولیدات سمعی بصری در دانشگاه ارتباطات پکن ادامه داد. در سال ۲۰۰۱ به عنوان مجری و خبرنگار در تلوزیون مرکزی چین استخدام شد.

در سال ۲۰۰۳ برنامه‌ای را با موضوع بیماری تنفسی شایع سارس که برای نخستین بار در کشور چین مشاهده شده بود برای تلوزیون چین تهیه کرد. در سال ۲۰۰۸ پس از زلزله قدرتمندی که سیشوان را لرزاند شای جینگ به آن منطقه رفت تا با مهاجران زلزله و شرایط سخت زندگی‌شان گفتگو کند. سال بعد از آن گزارشگری را رها کرد و صرفا به مجری‌گری در برنامه‌های پربیننده چین پرداخت.

زیر گنبد: یک مستند از نظر سیاسی متعهد

چای جینگ پس از ازدواج با یک عکاس به نام شائو جیا باردار شد. در هنگام بارداری متوجه شد که در رحم نوزاد یک تومور وجود دارد و به همین خاطر بلافاصله پس از تولد باید مورد عمل جراحی قرار گیرد. پس از این اتفاق بود که مادر نوزاد تصمیم می‌گیرد مشکلات زیست‌محیطی چین و به خصوص آلودگی هوا را در این کشور مطالعه کند.

از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ چای جینگ تحقیقات مفصلی را درباره آلودگی هوا و به خصوص پدیده مه غلیط در چین انجام می‌دهد. برای این کار به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد، از کارخانه‌ها بازدید می‌کند، با کارشناسان محیط زیست مصاحبه‌هایی انجام می‌دهد. در ماه مارس ۲۰۱۵ مستند زیر گنبد را می‌سازد و آن را به صورت رایگان برای تماشا در اینترنت منتشر می‌کند. در این فیلم که با صدای خودش آن را روایت می‌کند به نقش اصلی صنایع انرژی و صنایع سنگین و همینطور کمپانی‌های بزرگ چین پرداخته شده است.


این فیلم بازتاب خیلی گسترده‌ای داشت و موفق شد آگاهی عمومی را در مورد مشکل آلودگی هوا در چین بیدار کند. این مستند دو ساعته در عرض دو روز بیش از ۱۵۰ میلیون بار دیده شد تا اینکه دولت چین چند روز بعدتر آن را از اینترنت حذف کرد.
شای جینگ در سال ۲۰۱۵ به به عنوان یکی از شخصیت تاثیرگذار توسط مجله تایم انتخاب شد.

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...