صلح را با هم بسازیم: ۲۱ سپتامبر، روز جهانی صلح

 

 


روز جهانی صلح که به پیشنهاد سازمان ملل ثبت شده است از نظر تاریخی روز آتش‌بس و عدم خشونت است. در این روز اقداماتی که در جهت آتش‌بس انجام می‌شوند و همینطور اقداماتی که جهت گسترش آموزش انجام می‌شوند مورد تشویق قرار می‌گیرند.

موضوع امسال روز جهانی صلح که عبارت است از «صلح را با هم بسازیم» در بستر ویژه امسال، یعنی با وجود اپیدمی کووید۱۹ معنی ویژه‌ای به خود گرفته است. فراگیری این ویروس تمام ملل را به همدلی و محبت و امیدواری در مواجه با این مشکل جهاین فرامی‌خواند. سازمان ملل متحد در این روز به ما یادآوری می‌کند که برای مواجهه با خطراتی که در قرن ۲۱ در برابر ما قرار دارند باید همبستگی میان ملل را تقویت کرد.

دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوتروش در ماه مارس گفته بود «شدت و خشمی که این ویروس با آن در حال اشاعه است به ما نشان می‌دهد که جنگ با یکدیگر چیزی جز دیوانگی نیست.». وی در این بیانیه از طرف‌های درگیر در جنگ ها خواسته بود که سلاح‌ها را زمین گذاشته و برای مقابله با این اپیدمی جهانی بی‌سابقه تلاش کنند.


 

در چنین شرایطی، سازمان ملل متحد موضوع این روز را «صلح را با هم بسازیم» گذاشته و بر این نظر است که «سال ۲۰۲۰ باید سال شنیدن و آموختن باشد». دبیرکل سازمان ملل در ادامه سخنان خود می‌گوید که این تنها گزینه‌ نجات سیاره زمین و بدل کردن آن به جایی بهتر برای زندگی است. 


 

«در این دوران دشوار فاصله اجتماعی، روز جهانی صلح باید موجب تشویق گفتگو و بیان تمامی اندیشه‌ها باشد. در این روز از همه در دنیا می‌خواهیم که با هم متحد شوند و برای مقابله با این طوفان و تبدیل کره زمین به مکانی بهتر برای زندگی اندیشه‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند»

جشن گرفتن این روز همچنین به یاد ما می‌آورد که در برخی از نقاط دنیا مانند سوریه و یمن، بی‌ثباتی و جنگ به خودی خود اتفاق نیافتاده‌اند بلکه نتیجه اقدامات برخی قدرت‌ها هستند. باید توجه کرد که در این مناطق بازگشت صلح اولین شرط بازگشت زندگی به شرایط عادی است. 

*


 

بانو جمیل خرازی، هنرمند، انساندوست و فعال حقوق زنان ساکن لندن، یکی از خیّرین ممتاز دانشگاه آمریکایی افغانستان و تهیه کننده ارشد فیلم پولان دیوی، با جدیت برای دفاع از حقوق زنان بخصوص در کشورهایی مانند افغانستان و هندوستان، که در آن زنان از نابرابری و تبعیض گسترده ای رنج می برند، فعالیت می کند. پروژه اخیر خانم خرازی فیلم مستندی است به نام پولان دیوی که داستان ملکه راهزنی است که بعدتر به عضویت پارلمان در می آید. خانم خرازی در مصاحبه ای با شوشما دات می گوید" پولان دیوی فقط یک زن نبود، او یک اسطوره بود. و الگویی است برای زنان برای دستیابی به حقوق انسانی خود و نیرویی است برای ایستادن در برابر تعرض و تبعیض.»


 

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...