جورج بیزوس، وکیل و دوست نزدیک ماندلا درگذشت

 


 

جورج بیزوس، وکیل و فعال خستگی‌ناپذیر افریقای جنوبی چهارشنبه هفته گذشته در سن ۹۲ سالگی درگذشت. او پس از دفاع از قهرمان نلسون ماندلا، رهبر جنبش ضدآپارتاید و نجات جان او از حکم اعدام بدل به دوست نزدیک او شد. خانواده جورج بزوس هفته گذشته اعلام کردند که وی به مرگ طبیعی در ژوهانسبورگ درگذشته است. دوران طولانی فعالیت این وکیل از تاریخ معاصر افریقای جنوبی جدایی‌ناپذیر است.

جورج بیزوس، وکیل یونانی‌الاصل ساکن افریقای جنوبی در سال ۱۹۶۳ به گروه وکلایی پیوست که از تعدادی از مقامات عالی‌رتبه کنگره ملی افریقا دفاع میکردند. آنها به خرابکاری متهم شده و خطر مجازات اعدام تهدیدشان می‌کرد. اما شگفت این‌ که حکم خیلی از آن‌ها به زندان ابد تغییر یافت.

رهبر شاخه نظامی کنگره ملی افریقا در دفاعیات خود گفته بود: « من به دنبال جامعه‌ آزاد و دموکراتیکی بوده‌‌ام که در آن همه در هماهنگی زندگی کرده و فرصت‌های برابر داشته باشند. این آرمانی است که من برای آن زندگی و عمل می‌کنم. اما اگر لازم باشد حاضرم برای این آرمان جانم را نیز بدهم»


 

وکیل ماندلا به وی توصیه کرده بود که عبارت «اگر لازم باشد» را به دفاعیات خود اضافه کند تا رژیم در اظهارات وی میل به شهید شدن پیدا نکرده و برای وی حکم اعدام صادر نکند. جورج بیزس در طول ۲۷ سالی که ماندلا در زندان بود به وکالت اوادامه داد و به این ترتیب بدل به یکی از نزدیکترین دوستان وی شد.


 

این دو فرد پیشتر یکدیگر را در دانشگاه حقوق ژوهانسبورگ ملاقات کرده بودند. این وکیل سفیدپوست در طول سالهای سرکوب اکثریت سیاه‌پوست افریقای جنوبی از چهره‌های برجسته کنگره ملی افریقا که علیه رژیم آپارتهاید مبارزه کرده بودند دفاع کرد. وقتی قدرت سفیدپوستان در حال سقوط بود بزوس در تدوین قانون اساسی جدید کشور مشارکت داشت. و پس از سقوط رژیم در تشکیل کمیسیون حقیقت و آشتی برای تحقیق درباره جنایات رژیم سابق مشارکت کرد.

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...