روز جهانی رعایت حقوق حیوانات

 


روز ۱۰ دسامبر هر ساله روز جهانی حقوق حیوانات است.  این روز فرصتی است تا در مکان‌هایی که در آن حیوانات مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند، شکنجه شده و یا به قتل می‌رسند، مانند برخی لابراتوارها، اقداماتی اعتراضی صورت گیرد.

جالب اینجاست که دهم دسامبر همچنین روز جهانی حقوق بشر است. بدیهی است که این امر تصادفی نمی‌باشد. هدف از انتخاب روز حقوق حیوانات در این رور افشای رویکردهای ریاکارانه‌ای است که حقق اساسی حیوانات را به رسمیت نمی‌شناسد:  مثل حق حیات،حق آزاد بودن و حق رشد طبیعی.


 

علاوه بر این، این روز فرصتی است برای دامن زدن به حساسیت‌ها به این موضوع و راه انداختن بحث در رابطه با شیوه‌ای که با حیوانات برخورد می‌شود و جلب توجه به به رسمیت شناختن حقوق اساسی حیوانات .

اما اگر حیوانات بتوانند جان انسان‌ها را نجات دهند؟

ساده‌انگارانه است که فقط یک طرف مسئله را در نظر بگیریم. وقتی به عنوان مثال لابراتوارها از حیوانات برای آزمایش میزان اثربخشی یک دارو استفاده می‌کنند آیا باید به این مسئله حساسیت نشان داد؟  درست است که تحقیقات آزمایشگاهی از حیوانات در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند، اما باید در نظر گرفت که این آزمایش‌ها با هدف نجات جان خیلی از انسان‌ها است.

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...