روز جهانی لائیسیته

 


سابقه این روز به ۹ دسامبر سال ۱۹۰۵ باز می‌گردد. در این روز در فرانسه قانونی تصویب می‌شود که بر اساس آن دولت و کلیسا از یکدیگر مستقل باشند. در آن وقت اندیشه‌ها و فعالیت‌های ضد روحانیت در اوج خود بود و مجلس وقت که در آن سوسیالیست‌ها اکثریت را داشتند می‌خواستند روحانیان را «ببلعند»  به همین خاطر می‌توان گفت که اندیشه لائیسیته بر أساس و پایه خیلی خوبی شکل نگرفت.

اما اگر کمی بیشتر در این رابطه فکر کنیم متوجه خواهیم شد که جمهوری با اتخاذ چنین تصمیمی در واقع گام مهمی در مسیر «مدرنیته» برداشته و مسائلی که باید جدا باشند را از یکدیگر جدا کرده با در نظر گرفتن احترام به اصول و اعتقادات هر کدام.


 

اما تاریخ قرن بیستم و بخصوص تاریخ جنگ جهانی اول نشان داد که جمهوری با ارزش‌های خود آشتی کرده و در برابر  واقعیت مذهب بردباری از خود نشان می‌دهد.

اما واقعیت امروز چیست؟ اگر امروز هنوز لازم است که  چنین روزی یادآوری شود به این خاطر است  که هنوز در همه جا این مسئله امری بدیهی نیست. بنیادگرایان مذهبی نمی‌توانند به راحتی این واقعیت را بپذیرند و از طرف دیگر مدافعان لائیسیته نیز خیلی در مواضع خود نرمشی نشان نمی‌دهند.

بیاییم جامعه‌ای را متصور شویم که در آن هرکس در آن دیگری را بدون تعصب می‌پذیرد.

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...