روز جهانی دسترسی به اطلاعات

 


 

جامعه بین‌المللی از طریق سازمان یونسکو و اتحادیه اروپا دسترسی به اطلاعات را به عنوان یکی از حقوق بشر می‌شناسند که برای حفظ و استفاده از دیگر حقوق از جمله آزادی بیان ضروری است. با این حال، این حق اساسی همیشه توسط حکومت‌های خودکامه سرکوب شده است. نمونه اخیر آن قطع اینترنت توسط رژیم ایران برای سرکوب اعتراضات به حجاب اجباری است. جلوگیری از دسترسی شهروندان به اینترنت به حکومت‌های خودکامه این امکان را می‌دهد که جلوی گردش اطلاعات و اخبار را بگیرند. 


 

اما فراهم کردن شرایط دسترسی آزاد به اطلاعات برای همه افراد جامعه نیازی ضروری است برای جلوگیری از فساد سیاستمداران و همچنین پیش‌شرط رشد فرهنگی جامعه است.

تشویق مشارکت شهروندان در حیات عمومی جامعه و فراهم کردن امکان مشارکت سیاسی و شهروندی آنان نیازمند تامین شرایط دسترسی به اطلاعات درست به جامعه است.

از سال 2015، روز جهانی دسترسی آزاد به اطلاعات در روز 28 سپتامبر هر سال گرامی داشته می‌شود. سازمان جهانی یونسکو در کنفرانس سال 2015 خود این روز برای اشاعه و تضمین حق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات تعیین کرده است.  

برای مطالعه بیشتر درباه لیدی جمیل خرازی به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://jamil-kharrazi.com/

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...