حمایت از قربانیان شکنجه


 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای از میان بردن شکنجه و اطمینان از اجرای کنوانسیون مصوبه دسامبر سال ۱۹۸۴ روز ۲۶ ژوئن را روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه نامگذاری کرده است.

این روز قرار است به ما یادآوری کند که شکنجه که امروزه در بیش از ۱۵۰ کشور در دنیا اعمال می‌شود تعدی به یکی از اساسی ترین حقوق بشری یعنی کرامت انسانی است.

از این رو بزرگداشت این روز به معنی تداوم مبارزه با مصونیت شکنجه‌گران است. نباید از یاد برد که قانون بین‌المللی حمایت از شکنجه‌شدگان امیدواری ایجاد کرده اما برای ضمانت اجرای آن باید دائماً هشیار بود.

متاسفانه هنوز در این رابطه باید کارهای زیادی انجام شود. بعضی وقت‌ها شهادت کسانی که به دست رژیم‌های غیرانسانی شکنجه شده‌اند را می‌شنویم، اما نباید از یاد ببریم که اکثر قربانیان شکنجه هیچ گاه فرصت صحبت کردن از آنچه بر آنها رفته را پیدا نمی‌کنند، و این که شکنجه به یک منطقه جغرافیایی و یک کشور و یک رژیم سیاسی محدود نمی‌شود. 


 

هنوز سالها پس از تصویب کنوانسیون مبارزه با شکنجه و دیگر رفتارهای غیرانسانی توسط سازمان ملل متحد، گزارشهایی از شکنجه و رفتارهای غیرانسانی از دستکم ۱۱۱ کشور منتشر شده است.

از ۱۸۹ کشور عضو سازمان ملل متحد تنها ۱۲۹ کشور این کنوانسیون را امضاء کرده‌اند علاوه بر این که بسیاری از امضاءکنندگان نیز برای اجرای کامل این کنوانسیون اقدام جدی نکرده و در این رابطه منفعلانه عمل می‌کنند.

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...