برندگان جایزه نوبل: هنوز به اندازه کافی به نقش زنان در علوم بها داده نمی‌شود

 

 


اخیراً سه دانشمند زن برنده جایزه نوبل شدند: آندرا قز در فیزیک،‌ امانوئل شرپونتیه و همکار وی جنیفر دوندا در شیمی. این جوایز بخاطر دستاوردهایی که این سه تن در حوزه فیزیک و شیمی داشته‌اند به ایشان تعلق گرفته است. از وقتی که جایزه نوبل در سال ۱۹۰۱ تاسیس شده، از ۲۱۶ برنده این جایزه در رشته فیزیک تنها چهار نفر و از ۱۸۶ نفر در رشته شیمی تنها هفت نفر زن بوده‌اند. همچنین امسال اولین بار است که دو زن بطور مشترک جایزه نوبل شیمی را تصاحب می‌کنند.

اینگونه بود که برندگان نوبل امسال در پیام‌های خود به این موضوع توجه کردند. دانشمند فرانسوی امانوئل شارپونتیه امیدوار است که این جایزه «پیام قدرتمندی» به پژوهشگران جوان زن باشد. وی پس از دریافت جایزه نوبل گفت: «دانشمندان زن نیز می‌توانند در حوزه‌ای که در آن تحقیق می‌کنند اثرگذار باشند».


همکار آمریکایی وی جنیفر دوندا معتقد است که این جایزه «یک گام مثبت به جلو است»، در شرایطی که خیلی از زنان احساس می‌کنند «هر کاری هم بکنند هیچگاه اهمیتی که به همکاران مرد آنها داده می‌شود به آنان داده نمی‌شود.». حضور زنان در حوزه علوم، بخصوص در علوم سخت مانند فیزیک و شیمی و ریاضی بسیار ناچیز است.


 

غیاب زنان در جامعه علمی پدیده‌ای جهانی است. بنیاد لورئال با همکاری با سازمان یونسکو ۲۲ سال پیش جایزه‌ای را مختص به زنان بنیانگذاری کرد تا اهمیت پژوهشهای علمی زنان را در سرتاسر دنیا برجسته سازد. از ۱۱۲ برنده این جایزه تا کنون ۷ نفر پس از دریافت این جایزه موفق به دریافت جایزه نوبل نیز شده‌اند(آدا یونس، الیزابت بلکبرن، کریستین نولسن ولارد، و اخیراً امانوئل شرپونیته و جنیفر دوندا). این بنیاد در گزارش خود خاطر نشان می‌سازد که توانسته اهمیت کار علمی ۳۵۰۰ پژوهشگر زن را در ۱۲۸ کشور برجسته سازد.

No comments:

Post a Comment

نلسون ماندلا: نماد صلح و آشتی

  در ۱۸ ژوئیه، همزمان با جشن گرفتن روز نلسون ماندلا، به میراث ماندگار این رهبر نمادین احترام می گذاریم . نلسون ماندلا، معروف به مادیبا، یک...