زنان هنوز در علوم حضور
فعالی ندارند. بر اساس گزارشی از یونسکو زنان تنها ۳۰ درصد از فعالان این حوزه را
تشکیل میدهند. حضور زنان در حوزههایی نظیر علوم کامپیوتر، تکنولوژیهای ارتباطی و
اطلاعاتی، مهندسی، ریاضیات و فیزیک از این نیز کمتر است.
در این روز مراسم و
برنامههایی در سراسر دنیا برای بالا بردن حساسیت جامعه مدنی و مسئولان حوزه عمومی
در مورد دستاوردهای زنان در عرصههای علمی برگزار میشود.
دبیر سازمان ملل نیز در
ویدیویی که به این مناسبت منتشر شده میگوید: «دختران و پسران به یک اندازه در
علوم و ریاضات موفق عمل میکنند. اما فقط بخشی از دانشآموزان دختر هستند که رشتههای علمی را برای تحصیلات
عالی انتخاب میکنند». بر اساس گزارش یونسکو بین سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ تنها یک سوم
دانشآموزان دختر برای ادامه تحصیل رشتههای علمی نظیر علوم، تکنولوژی، مهندسی و
یا ریاضیات را برگزیدند. به طور عمومی حضور زنان در رشتههایی نظیر علوم اطلاعات و
ارتباطات (۳ درصد) و علوم طبیعی و ریاضیات و آمار (۵ درصد)ناچیز است.
مسئله اصلی برنامه سازمان
یونسکو برای توسعه پایدار در سال ۲۰۳۰ در حوزههای گستردهای نظیر سلامت و بهداشت
و علوم شناسایی و فعال کردن بیشترین تعداد استعدادهای بالقوه است. به این خاطر
باید تعداد زنان فعال در عرصههای علمی را بیشتر کرد. تنوع در حوزههای پژوهشی
گستره فعالیت پژوهشگران مستعد را میگشاید، چشماندازهای جدیدی گسترده و استعداد و
خلاقیت ایجاد میکند.
*
بانو جمیل خرازی،
هنرمند انساندوست و فعال حق آموزش، معتقد است که آموزش برای پایان بخشیدن به نقض
حقوق بشر عاملی ضروری است و فراهم ساختن فرصت های آموزشی برای زنان و افراد محروم
عامل رسیدن به صلح و بهروزی است. تلاش بانو خرازی این است که انسان های بیشتری در
سراسر جهان به تحصیلات عالی دست پیدا کنند. ایشان یکی از خیرین ممتاز دانشگاه
آمریکایی افغانستان است و علاوه بر آن از همکاران نزدیک گروه ابتکار خاورمیانۀ
دانشگاه هاروارد است و در جهت زدودن سوءتفاهمات فرهنگی، تاریخی و مذهبی در منطقه
می کوشد
No comments:
Post a Comment